Rundt tjue personer fra Fremtidsmat var med på årets studietur til Anugamessen i Køln, verdens største mat- og drikkevaremesse. Turen resulterte i oppdatering på trender, inspirasjon, nye idéer og muligheter å jobbe videre med.
Fokus på helse og plantemat preget årets messe. Helse var mer fremtredende enn bærekraft og settes også i sammenheng med plantemat. Blant Anugamessens topp ti mest innovative produkter var det mest kjøtterstattere og plantemat. Der var burgere basert på jackfruit, bønner, erter, linser og innsekter.
Innova Market Insight, verdens største aktør på markedsanalyse, presenterte topp ti trender. Den største trenden handler om at forbruker er eventyrlysten, elsker å oppdage nye smaker fra hele verden og ønsker å bli overrasket. Helse, plantemat og well-being gikk igjen i mange av trendene.
Å reise sammen som en gruppe er både sosialt og lærerikt. Kveldene ble brukt til å utveksle erfaringer og diskutere nye idéer, muligheter og samarbeidsprosjekter.
7590 utstillere, fra hele verden, viste frem sine mest innovative produkter. Messen bød også på et rikholdig konferanseprogram.
På medlemsmøte i Fremtidsmat, 21. november, går vi gjennom topp ti trender fra Innova Market Insight og deler læring og inntrykk fra konferanseprogrammet og fra utstillingen.