Jahn Christian Ulrichsen, daglig leder i Alna og representant for tredje generasjon i familiebedriften, er neste ut til å svare på våre faste spørsmål.
- Hvem er Alna og hva driver vi med?
Alna er i dag en solid og nyskapende bedrift med et produktsortiment på over 200 egenproduserte produkter innen majoneser, majonesbaserte salater, dressinger, sauser, vaffelrøre, kokte skrelte egg og melkefrie alternativer til yoghurt.
STORHUSHOLDNING: Alna leverer alt fra basisprodukter for storkjøkken og restauranter, til porsjonspakninger for kantiner og institusjoner. Produktene distribueres gjennom grossister og er tilgjengelig over hele landet.
INDUSTRI: Vår erfaring og kunnskap har gjort oss til en viktig leverandør til industribedrifter over hele landet.
DAGLIGVARE: Vi bidrar til innovasjon og kategorivekst gjennom EMV og leverer i dag en rekke produkter til dagligvare. I tillegg leverer vi innsatsvarer og tilbehør til andre konsepter innen dagligvarehandelen.
NETTHANDEL: Forbrukere krever lettvinte løsninger i en travel hverdag. Med produktene våre som ingrediens og kompletterende tilbehør, bidrar vi til at kundene våre produserer måltidsløsninger av høy kvalitet.
EKSPORT: Alna selger også flere av sine produkter til land utenfor Norge, og omfanget av dette øker.
Gjennom hele verdikjeden stiller vi strenge krav til oss selv og leverandørene våre når det gjelder å sikre trygg mat av god kvalitet. Det stilles også høye krav til våre leverandørers miljø og arbeidsetikk.
Vi har hatt vårt eget laboratorium, og er i stand til å jobbe enda tettere og raskere med produktene våre.
Alna er sertifisert med; FSSC 22000 – GFSI-godkjent ledelsessystem for mattrygghet og Miljøfyrtårnet.
- Hva er visjonen deres eller hva brenner der for?
I over tre generasjoner har Alna dyrket en stå-på-kultur. Når vi har fått en idé eller påtatt oss et ansvar, går vi helhjertet løs på oppgaven sammen.
Våre felles verdier: Samarbeid – felles mål og gjensidig respekt
Initiativ – evne å se nye muligheter
Langsiktighet – de valgene vi tar i dag skaper fremtiden vår
Alna brenner for å lage kvalitetsprodukter som «folk» vil ha.
- Hva betyr Fremtidsmat for dere?
Etablere nye og forsterke eksisterende relasjoner mot nasjonale og internasjonale bedrifts- og kompetansemiljøer vil være viktige elementer i verdiskapingspotensialet fremover. For små og mellomstore bedrifter er dette ofte en utfordring. Klyngens sammensetning med nær tilknytning til forskningsmiljøet og i relasjon med andre bedrifter i hele verdikjeden gir Alna muligheten til å være med å påvirke. I den sammenheng er verdiskapingspotensialet for oss som medlem av klyngen Fremtidsmat stor.
Alna ønsker hele tiden å utvikle seg og se fremover. Vi tror bedriftssamarbeid og nettverket innenfor klyngen vil være viktige byggesteiner for oss i tiden fremover.
Innenfor klyngens medlemmer har vi i dag tett samarbeid med flere aktører, og gjennom engasjement i klyngen er vi i ferd med å løfte dialogen opp på nivå hvor vi også kan samarbeide om innovasjon, bærekraftig produksjon av matvarer med søkelys på helse og sunne matvarer, og lønnsom vekst i bedriftene