Tirsdag 25.11 ble Livsmedelsakademins dag avholdt i Malmø, hvor Bent og Svein fra Fremtidsmat var tilstede.
Her ble det tydeliggjort hvor viktig det er at alle deler av verdikjeden samarbeider og deler. Gjennom åpen innovasjon i arbeidsgrupper skapes det markedsvekst.
Mat med lokal identitet er en positiv omdømmebygger for hele bransjen, det samme gjelder for gründerskap. Samarbeid om å gjøre bransjen attraktiv for unge nyutdannede gjør at man blir konkurransedyktig i kampen om de beste hodene.
Det nordiske kjøkken er blitt et begrep verden over og er den viktigste mattrenden globalt. Det er ikke lenger bare restaurantkjøkken som preges av det nordiske, men også forbrukerne. Dette gir muligheter for alle aktører i bransjen, både med tanke på salg til andre markeder og reiseliv.
Innovasjon handler ikke bare om produkter og ingredienser eller produktivitet og matsikkerhet, det handler også om hvordan man er i dialog og skaper forretning sammen med forbrukerne på elektroniske plattformer. Lederen for Oatly fortalte om sin kontinuerlige dialog med kunder hvor de blant annet har åpne idèstorminger på sosiale medier. Vi har et godt eksempel på det samme i Norge med hvordan Q-meierienes leder bruker sosiale medier.
Blant Sveriges 19 åringer er omkring 80% opptatt av bærekraftperspektivet i matproduksjon, vi kan anta at det er tilsvarende i Norge da delingen i sosiale medier ikke stoppes av landegrenser. Sosialt entreprenørskap innen matbransjen ble illustrert gjennom prosjektet «Kryddor från Rosengård» hvor man har kommet godt i gang med å aktivisere befolkningen i et område med store økososiale problemer.
Se intervju med Lotta Törn for en rask oppsummering av dagen