Hvordan knuse fordommer til prosessert mat, og hvordan kan vi påvirke de som ikke er opptatt av å spise sunt til å endre kosthold? Engasjementet var stort på første møte i Fremtidsmats nye arbeidsgruppe, «Forbrukerkommunikasjon og –adferd».
Mange Fremtidsmatbedrifter har ønsket å ta tak i temaer og problemstillinger knyttet til forbrukekommunikasjon og –adferd. På første møte i den nyetablerte gruppen ble mange mulige utfordringer og temaer adressert.
Møte startet med at de fire forsknings- og kunnskapsinstitusjonene fortalte om hva de forsker på, hva de kan gjøre for bedriftene og muligheter for samarbeid.
Hilde Helgesen fra NIBIO startet med å presentere et forskningsprosjekt innen nudging. Det handler om hvordan man kan gjøre små, enkle grep for å påvirke folk til å ta sunnere valg.
Ida Synnøve Grini fra Nofima snakket om de mange faktorene som påvirker valgene til forbruker. Nofima har gjort en mengde studier på forbrukerkommunikasjon og delte både resultater og tipset om gode verktøy.
Norges Vel bistår bedrifter gjennom hele verdikjeden og i alle ledd. Turi-Britt Kuepers trakk frem Duga og Odelia som eksempler på bedrifter som Norges Vel har vært involvert i å etablere.
Vibekke Telle-Hansen fra Oslo Met poengterte at man nå står overfor et paradigmeskifte innen ernæringsforskning fra non-personlaized nutrition til perzonlized nutrition. Hun snaket også om sammenheng mellom mat og helse, og hva som skal til for å oppnå troverdighet i kommunikasjonen.
Etter et kunnskapspåfyll presenterte bedriftene seg og pekte på utfordringer de kunne tenke å jobbe videre med. Disse utfordringene tas med videre til neste møte.
Totalt var det 11 svært engasjerte personer til stede på første møte.