Lite innovasjon har skjedd innen kategorien fryste grønnsaker siden 60-tallet. Dette ønsker prosjektet Norfryg å gjøre noe med.
– Fryste grønnsaker er en kategori som sover litt. Og det er nettopp da det kan være rom for å jobbe med innovasjoner, sier Stine Alm Hersleth, senior prosjektleder markedsdrevet innovasjon i Nofima, til Matvareindustrien.
Prosjektet har som mål å utvide sortimentet av norske grønnsaker, samt gjøre fryste grønnsaker mer attraktivt og tilgjengelig.
Gjennom prosjektet har Findus, som er prosjekteier, fått en bedre forståelse for hvordan forbrukerne opplever produktene deres.
Prosjektet er et Innovasjonsprosjekt i Næringslivet, finansiert av Norges forskningsråd. Findus er prosjekteier, og Hoppestad Gård, Brødrene Freberg, Institute of Chemical Technology i Praha og Nofima på Ås er prosjektdeltakere.
Les mer om Norfryg i artikler iMatvareindustrien: