Ane Grønsberg er produktutvikler og ernæringsansvarlig i Norgesmøllene. Her er Ane Grønsbergs svar på tre faste spørsmål:
Hvem er dere og hva driver dere med?
Norgesmøllene AS representerer 158 år med samlet kunnskap om korn. Helt siden 1866 har vi gjennom generasjoner jobbet med kornbaserte produkter – og all vår drift har vært basert på det solide håndverket. Vi er fagfolk som kan korn. Vi finner det beste kornet og bearbeider det som bare vi kan.
Siden 1866 har vi bidratt sterkt til å skape bakeglede og spre matkunnskap i Norge. Vi har gjort Møllerens til Norges ledende merkevare for mel-, korn-, brød- og bakeprodukter, samt etablert Urkraft som merkevare for en serie produkter laget av og med havre.
Hva er visjonen deres eller hva brenner dere for?
Vår visjon er å skape minnerike matopplevelser som er godt for deg og godt for kloden.
Plantemat som korn og brød er bærekraftig mat. Fordi det er næringsrikt, har lavere klimapåvirkning enn annen mat, gir mye kalorier pr arealenhet og kan mette mange mennesker. Gjennom å tilby produkter av høy kvalitet ønsker vi å skape matglede, bakeglede og bidra til et vellykket og smakfullt resultat hver gang – enten det er hjemme hos privatpersoner, i bakerier eller i storhusholdning.
Selskapet vårt er eid av bøndene i Norge, noe som sikrer nordmenn førsteklasses produkter. Vi er stolte av at vi fremdeles er norske og bidrar til å sikre norske kornprodusenter gode betingelser og sikker avkastning på kornet sitt. I en verden som er preget av matmangel gir det ekstra mening i å bidra til at vi i Norge blir mer selvforsynt med mat gjennom at det dyrkes og lages mat for det norske folk, i Norge.
Hva betyr Fremtidsmat for dere?
Det er veldig nyttig for oss å møte andre i matindustrien. Nettverk bygges, og vi ser at vi har mange av de samme utfordringene. God kommunikasjon, samarbeid og åpenhet har bidratt til lærerike prosesser. God forankring med forskningsmiljøer bidrar også godt.